2-3 kwietnia 2008
Wydział Ekonomiczny UG
Podusmowanie konferencji
KONFERENCJA „BUSINESS WORKS- AKADEMICKIE FORUM PRACY”
2 KWIETNIA 2008
WYDZIAŁ EKONOMICZNY UG
ORGANIZATORZY
- Europejskie Forum Studentów AEGEE Gdańsk
- Pomorskie Studenckie Forum Business Centre Club
- Koło Naukowe „Kolor” Uniwersytetu Gdańskiego
UCZESTNICY
Przedstawiciele władz miejskich oraz wojewódzkich:
- Paweł Orłowski, Wiceprezydent Sopotu
- Ryszard Toczek, Naczelnik Biura Rozwoju Miasta Gdynia
- Aleksandra Kępowicz, Anna Krześniak, Gdańskie Centrum Obsługi Przedsiębiorcy
- Paweł Kasprzak, Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego, Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego
Paneliści – pracodawcy:
- Jarosław Czarzasty, Reuters
- Dariusz Przywara, Lufthansa Systems
Paneliści – przedstawiciele władz uczelni:
- Ewa Sikorska-Trela, Pełnomocnik Rektora UG ds. Kontaktów z Pracodawcami
- dr Marek Bednarczyk, Dziekan Wydziału Zamiejscowego Polsko-Japońskiej Wyższej Szkoły Technik Komputerowych w Gdańsku
- prof. Jerzy Kubicki, Prorektor ds. Nauki Akademii Morskiej w Gdyni
Paneliści- studenci:
- Aleksandra Kępowicz, Gdańskie Centrum Obsługi Przedsiębiorcy, Politechnika Gdańska
- Paweł Kalata, Akademia Morska w Gdyni
- Agnieszka Grygier, Uniwersytet Gdański
Moderatorzy:
- Rafał Kruczkowski, Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości:
- Beata Czechowska-Derkacz, Rzecznik Prasowy UG
Prowadzący:
- Agnieszka Pawelczyk, Jacek Gruca, Europejskie Forum Studentów AEGEE Gdańsk
W konferencji wzięło udział również ponad 150 studentów trójmiejskich uczelni.
PODSUMOWANIE TREŚCI
Część I: Kwestie poruszone przez przedstawicieli władz miejskich i wojewódzkich:
- Zachęcanie obywateli do prowadzenia własnej działalności gospodarczej
- Wspieranie mikroprzedsiębiorstw
- Korzystne dla Pomorza statystyki: najniższa w Polsce stopa bezrobocia oraz 25 % osób z wyższym wykształceniem
- Usługi jako największy (stanowiący ok. 60 %) sektor na Pomorzu (duży wpływ na tę statystykę ma Sopot ze względu na rozwiniętą tam branżę turystyczną)
- Małe i średnie przedsiębiorstwa jako największe źródło nowych miejsc pracy
- Trendy w usługach:
- inwestycje w umiejętności marketingowe i pozyskiwania klientów,
- zwiększenie elastyczności usługodawców,
- coraz lepsza znajomość języków,
- docenienie znaczenia umiejętności komunikacyjnych,
- dalsza liberalizacja handlu,
- informatyzacja i elektronizacja,
- rozwój usług geriatrycznych (w związku ze starzejącym się społeczeństwem),
- intelektualizacja, ciągłe kształcenie się, naukowe metody pracy,
- samodzielność,
- kreatywność,
- wynikające ze wzrostu zamożności społeczeństwa rozwój turystyki oraz popyt na dobra luksusowe.
- Sposoby na wspieranie przedsiębiorstw:
- instytucje wpierające: Agencja Rozwoju Pomorza, Wojewódzki Urząd Pracy, Centrum Wspierania Przedsiębiorczości,
- fundacje i programy pomocowe,
- udostępnianie i prowadzenie szkoleń z zakresu wiedzy o rynku pracy.
- „Jakie kończyło się przedszkole” czyli zdobywanie kompetencji od najmłodszych lat
- Praktyki, staże – szansą na zatrudnienie
- Szanse na fundusze z Unii Europejskiej, także np. na szkolenia dla instytucji; „Kapitał Ludzki” – program mający pomóc zagospodarować środki unijne
- „Polska może być albo bałtycka albo żadna” – znaczenie morza i regionu dla kraju
- Gdańskie Centrum Obsługi Przedsiębiorcy: programy stażowe oraz wsparcie dla osób pragnących założyć własną działalność gospodarczą i „mających pomysł na siebie”; www.e-gospodarka.pl
Część II: Najważniejsze postulaty i wnioski wynikłe w trakcie paneli dyskusyjnych:
- Bardzo ważne są praktyki i staże studenckie a także programy doraźne czyli projekty (które są bardziej wskazane niż zbyt krótkie praktyki)
- Sama teoria dla firmy jest mało znacząca. „Pozwala ona nieraz dostać pracę, ale niekoniecznie odnosić w niej sukcesy”
- Firma inwestując w praktykanta, oczekuje, że będzie on dobrym pracownikiem w przyszłości (jest więc duża szansa na zatrudnienie po odbytej praktyce)
- Studenci: Nie czują się pewnie. Zdają sobie sprawę z potrzeby praktyk, ale nie czują się do nich przygotowani, Odczuwają potrzebę dyskusji i odpowiedzi na pytanie: czego oczekują od nich pracodawcy?
- Studenci: Od uczelni oczekują mniej teorii a więcej praktyki. Są ograniczeni napiętym programem zajęć. Zazwyczaj student studiów dziennych nie może pozwolić sobie na pełnowymiarowe praktyki
- Studenci: Propozycja praktyk w ramach zajęć, zamiast teorii
- Brak przedstawicieli biznesu pracujących na uczelniach
- Pracodawcy nawiązują kontakty z uczelniami, czego przykładem są oferowane prze UG tzw. Dobrowolne Praktyki Zawodowe
- Potrzeba niekonwencjonalnych form działań i obopólna współpraca ale przeszkodami są: wysokie koszty zatrudnienia, staży, treningów, bariera w mentalności polskiego studenta w postaci jego zawyżonych ambicji i chęci jak najszybszego awansu oraz oczekiwania na wyrost (Reuters)
- Im większe zaangażowanie organizacji studenckich tym lepiej. To m.in. one pozwalają zdobywać tzw. umiejętności miękkie, czyli np. umiejętność autoprezentacji
- Studentom musi się przede „chcieć” podjąć inicjatywę
- Problemy uczelni: sztywne reguły prawne nie pozwalające na dowolne dostosowanie programu do potrzeb rynkowych. Uczelnie są ubezwłasnowolnione w kwestii programu. Próbą poprawy sytuacji jest np. tworzenie nowych kierunków studiów
- W konsekwencji 60% programu to przedmioty naukowe, a tylko 14% z całości ma zastosowanie w biznesie
- Szeroka wiedza daje szerokie możliwości, a te z kolei pozwalają na stabilność rynkową
- Studenci są produktem, którego wartość wzrasta wraz z doświadczeniem
- Oprócz wiedzy ważna jest tradycja, środowisko akademickie, a co za tym idzie dobra uczelnia gwarantująca to wszystko na najwyższym poziomie
- Pytanie: Czy studia powinny być płatne? Potrzeba dofinansowania szkolnictwa, tak by szedł za tym rzeczywisty rozwój (stypendia) a nie tylko ilość tytułów naukowych. Studenci mówią „tak”, jeśli będzie to się wiązało z poprawieniem jakości kształcenia
- Idealny absolwent:
- posiada doświadczenie oraz
- umiejętności językowe,
- jest komunikatywny,
- potrafi się zaprezentować,
- zna firmę (do której aplikuje),
- skończył dobrą uczelnię.
- Wymarzony pracodawca:
- potrafi zrozumieć tryb życia studenta,
- jest elastyczny (umożliwia mu pracę i studia jednocześnie),
- zapewnia rozwój, szkolenia, warunki socjalne (liczy się nie tylko pensja).